Monday, January 18, 2021

بحر ابو جريشة ‏و ‏التحفة ‏الفنية "كفاية ‏بعاد"




بحر ابو جريشة دراسة و حالة فنية تستحق اهتمام و تعمق وكلام وقت كبير. لكن النهاردة هركز علي اول شريط و الاقرب لقلبي "كفاية بعاد".



غريب

من قرية قرشة النوبية لكن مختلف عليه اذا كان اتولد في الاسماعيلية و الاسكندرية، لان اهله اتشتتوا كتير بعد تغريب النوبيين في الخمسينات. نقدر نلاحظ الم بحر بسبب الغربة في اغانيه، زي غريب و طال الطريق و كفاية بعاد و دلال الصحاري. رغم كده اهل اسكندرية اعتبروا ابو جريشة بحر تاني عاموا في مشاعره الفياضةو قوة صوته في اول شريطين كفاية بعاد و مقادير، و لقي بحر مابين اهلها الحب و الدفاء من شتاء الغربة.




"مش عايز فلوس، عايز اغني"


بحر اقل ما يقول عنه فنان شغوف .. الشغف.. هي الحاجة اللي ممكن تدينا فنان زيه، لكن الشغف محتاج جرأة!
اشتغل صول في البحرية و كان بياخدها مشي لحد الافراح اللي بيحييها في باكوس، كان ممكن يكتفي بالافراح اللي بيحييها.. يغني اغاني مألفها او اغاني غيره مش فارقة!

لكنه قرر يألف اغانيه و يجيب فرقة و يدفعلهم من فلوس بيته.و الجرأة لها تمنها. الفلوس خلصت و حصلتله ازمة مادية، و هنا نفهم كتير من شخصية بحر, لما قرر يلجأ لحيلة كل شغوف و يروح لصاحب شركة صوت الدلتا و يسمعه و يعرض عليه ينزل اغانيه،و باللي هو عايزه!


رائد البلوز


صوت بحر الشجي و اسلوب غناه المتحرر خلوه فريد و مختلف بس مش غريب بالنسبه لفنانين البلوز الامريكي زي bb king اللي كان عندهم نفس طبقة الصوت الواطية low-pitched و نفس احساس الغربة في دلتا المسيسيبي و الجنوب الامريكي. فيه تشابهات اعمق بكتير بين البلوز و مزيكا ابو جريشة زي abb lyrical structure حيث بيتم تكرار نفس الجملة مرتين.

صادق

"true blues, lyrics are absolutely true. singing about personal experiences. sometimes good sometimes bad. but they didn't lie"

-jimmy duck holmes

بيشترك مع الامريكان الافارقة اهتمامه بالتعبير عن التجربة الفردية مم احاسيس الحزن و الفرح اللي بيولد صدق المشاعر عند الغناء عن الام الغربة و الوحدة و فرحة الحب و التعلق بالامل، بيغلب علي كلمات بحر الشكوي من الم الغربة، الفرق ان مزيكا بحر بتتمتع بايقاع راقص و الات نفخ اكتر و ده اقرب للموسيقي السواحلية، لكن نلاقي الشبه فاضح بين البلوز بتاع شيكاغو في اغنية يا هاجر من حيث الـtoxic trumpet الات النفخ الحادة.





كفاية بعاد

من اجمل الالبومات المفضلة بالنسبة لأي شخص اوقات بيبقي لأن الفنان بيشارك المستمع نفس الاحاسيس و الافكار و المشاكل يحس باللي بيحس بيه المستمع، في ايام مش هي احسن ايامه. الطابع الحزين لاغاني بحر ممكن تكون اجمل ايد تواسي و تدفي قلب المهموم. بكلمات بسيطة شديدة علي القلب.
كلمات علي عبد الخالق لمسوا قُليبي -باللهجة النوبية- في اغنية طال الطريق اللي كنت بسمعها في وقت ماشفتش صحابي ٣ اشهر.





طال الطريق يا قلبي طال
ولا فيه رفيق و لا طيف خيال
و بديت اسير
زي الاسير

ارحل بعيد من غير حبيب
يا قلبي ليه ؟! امرك عجيب!
دربك طويل تمشيه وحيد
من غربتك و عذاب شديد
و لليل سهران تبكي الهموم

الليل يطول قمرك يغيب
و تعيش حزين بين الدروب
فاتك حبيبك تشكي بالهموم
مهما حصل برضك عنيد

ترضي بالعذاب
بُعد الصحاب



او لما بيخاطب قلبه كأنه بيوجهله نصايح في قلبي العطوف





ياقلبي العطوف
لف الدنيا شوف
لف و شوف حبيبك
من بين الالوف
اخاف لتوه يا قلبي
و تقول الظروف

مشتاق للجنان و الزهرة الندي
حبيب و معاه حبيبه
و احنا امتي هنبتدي ؟

لف و دور تلاقي
حبيب مخلص يحبك
يكون عالعهد باقي
من سحره و جماله
تصقفله الايادي



غير الالحان الجميلة و التوزيع العبقري و شاعرية الكلمات و الصوت غير المتكلف. لكن المميز في شريط كفاية بعاد، علي عكس -الاسطورة بلاشك- احمد منيب و مزيكته المولدة بالكمبيوتر و الـmulti-layerd vocals و ان الالبوم المسجل علي طريقة الtracks، شريط كفاية بعاد اتسجل one-take في ليلة واحدة جمع العازفين و سجلوها في استديوهات صوت الدلتا. مزيكا اكوستيك و اداء حي ١٠٠٪ المزيكا طالعة من القلب من غير ولا لمسة تلاعب بالتكنولوجيا الحديثة و المتوفرة ساعتها.

صوت الدلتا و صاحبها نصيف قزمان اللي يبقي اول واحد ينتج لعمرو دياب، بحر -بطريقة مباشرة او لا- ساعد في غني الاولاني و شهرة التاني، لان اغنية "ماله ماله" بتاعت ابو جريشة كانت في اول شريط لعمرو دياب.


بحر ابو جريشة - ماله ماله




عمرو دياب - ماله ماله



علي كوبانا

رغم لون بشرته و سلمه الخماسي بحر ابو جريشة ما كانش متعصب لهوية واحدة في مزيكته، علي عكس حسن الجزولي او حمزة علاء الدين اللي اكتفوا بالغناء بالايقاعات و اللغة النوبية بس. بفضل فرقة علي كوبان نقدر نسمع في شرايط بحر خصوصا بعد كفاية بعاد، دف نوبي، طبلة، الات نفخ، الات وترية، عود، اكورديون علي مقامات و الوان شرقية مختلفة و جيتار عبقري في اول اغنية كفاية بعاد.




اولي تسجيلات فرقة علي كوبانا "من النوبة الي القاهرة" تحتوي علي اغاني افراح نوبية



فلفل فون.. ايه الاسم ابن المتـ***ة ده ؟!

و انا بكلم صاحب محل سونو ستور في جليم و بسأله علي شرايط لبحر، قالي "والله ما عندي روح اسأل عند فلفل في محطة الرمل" قلتله "فلفل احا ايه الاسم ده؟!", ضحك و قالي "ده اسم الشركة اللي بتبيعهم باين؟".

اكتشفت بعدين لما سألت ان فلفل فون هي اسم شركة التسجيل اللي انتجت لبحر اخر شريطين .. كانوا وحشين فشخ و مش في قيمة ابو جريشة.


علي فين يا قمر ؟!
ده بعادك علمني السهر

القمر بيطلع في الليل في هدوء وسط النجوم، ينشر نوره في الضلمة، يواسينا في الليالي الوحيدة. و زي ما بيطلع بهدوء بيخفت في هدوء. في سنة ١٩٩٥ غاب عنا قمر سابنا نتوه في السكة بس سابلنا اغانيه الجياشة ترافقنا لو تهنا.





2 comments:

  1. ماله ماله كانت في البوم هلا هلا. الألبوم التالت لعمرو مش الاول :"

    ReplyDelete

الإذاعة المصرية و عقود من التحجر و الفاشية !

كتب و نشر لاول مرة بتاريخ 26/10/2019 مش قادر اتحمل كمية الكره !! شايف قدامي ملايين بيكرهوا المهرجانات من اشد اعماقهم! .. و انا شايف ان ده مم...