Friday, August 27, 2021

ايه هو راب السحابة اللي طلعنا ليها موسي سام ؟




ايه هو راب السحابة اللي طلعنا ليها موسي سام ؟


موسي سام هو من فنانين الراب الصاعدين اللي بيطيروا بجناحين, جناح الشغف و جناح الابداع. الاسماعيلي الموهوب عنده شغف طول الوقت عشان يقدملنا الصوت الجديد الحالم, في السحابة. The First Egyptian Cloud Rapper.



اتولد في الجيل الصح - Born in the right generation 


موسي سام, اختصارا موسي و بيتكتب Mousv, اتولد سنة 1998 في الاسماعيلية, بدأ يراب و عايش عقد كان الاكثر ابداعا في تاريخ الهيب هوب, بداية من 2010, توفر وسائل بث الموسيقي المستقلة زي ساوند كلاود و باند كامب و 8tracks, سمح ببيئة غايب عنها الـhiphop heads  البيداجوجي pedagouge  و ساب المايك للشباب الصغير للابداع و التجريب و بثها علي السحابة الالكترونية. خصوصا الموسيقي الفردية او الcomputer synthesised و اللي ممكن الشاب يتعلم انتاجها و ينتج مزيكته بنفسه, زي الهيب هوب. 



اللي ادي لخلق سحابة من الاصوات الجديدة, المختلفة و الجريئة زي Death Grips, Clppng, Lil Ugly Mane و XXXtentacion. نظرا لصغر سن الشباب دي خلاهم نوعا ما يبعدوا عن ثيمات الهيب هوب التقليدية و العصاباتية و يعبروا عن همومهم و قلقهم و مشاكلهم النفسية, زيادة عن الpartying و سوء استعمال المخدرات. اشهرهم Yung Lean عضو Sad Boys, و ده اللي خلاهم في كتير من الاوقات يتصنفوا تحت اسم الemo rap, لكن كمان خدت المزيكا دي صوت حالم و سيكاديلي, و نظرا لكل العوامل دي اهلت السحابة دي انها تترقي الي لون فرعي جديد مشتق من الهيب هوب, كونها مزيكا حالمة تخليك تطير و بتلاقيها علي soundcloud, فاتسمت ال Cloud Rap.


OV

في سنة 2018 اصدر موسي الـdebut اول البوم له ميكستايب ov, تم تسجيلها علي فترات مختلفة اخذت طابع الخواطر بيعبر فيه عن كل اللي في عقله من هموم و قلق و مشاكل نفسية. الالبوم ده كان زي مثيله المصري "واحد واحد" هي Getting Off Chest ماكانش فيه مساحة لتقديم صوت instrumental مختلف لكن فقط التعبير عن الهموم, مشاكله مع امه و سوء تعاملها  معاه و اتهامه بمختلف التهم, زي "المثلية الجنسية"!

و جرعة من الغضب و السخط teen angst اللي يخليه اول اصدار emo rap مصري!

الميكستايب حصل علي إشادة من النقاد و المستمعين, "ده للي سمعه". رغم ان الميكستايب ده من اهم و ابرز الاصدارات في تاريخ مشهد الهيب هوب المصري, ظل موسي من المظلومين جماهيريا, لكن ده ما اثرش علي الشغف و الحماسة و الابداع اللي بيتعمل في المطبخ, و زي الاكلة الحلوة بتاخد وقت عالنار عشان تستوي, مع الوقت ريحتها النفاذة بتطلع و تحوم و بتجذب الجمهور, موسي بدأ يجذب الاهتمام و التقدير اللي يستحقه, لحد ما اصدر التحفة الحالمة, سحابة.


السحابة

من السينجلز اللي اصدرها موسي في 2020 و 2021 قدرت اتعرف علي ميوله للcloud rap, ده ظهر في تراك عدوية حاجة حالمة و ليها جو فضائي بيدعمه صورة غبار النجوم علي الcover, احسن استخدام الecho و ال multilayerd vocals ادالي شعور اني في وسط غبار كوني خلفه انفجار نجم او حاجة! 



في يوم 16 من شهر يونيو 2021, اصدر موسف البوم سحابة, بيبدأ بجو حالم و هادئ, كأنه في رحلة الي الفضاء بدون مهمة. 

مع استاكوزا بيبتدي الجو يضلم و الانتاج يبقي اكثر كثافة و زخم, بايس و هاي هيتس و keys بانتاج ترانسي من مهيمن mohaimen في تراك خباثة.  

السحابة من اكتر التراكات الـcatchy تعيشك في كوكب تاني و تقدر تـvisualize الـshooting stars اللي عملها مهيمن بالـsynthesizer.

اغنية تاروت percussion خماسي متأثرة من الموسيقي الافريقية بنسمعه في التراب الامريكي الجنوبي و التراب الافريقي و المغربي, و مسمعتش مصري بيعمله قبل كدة بصراحة.

مع وسواس بيبتدي الالبوم ياخد صوت Yung Leany سمعتها في الالبوم, قللت من الـreverbs في صوت موسي و وضحت صوت موسي. بيختم الالبوم تراك حلو اوي و هو غيوم.


في رأيي مهمين اتقن عمله علي اكمل وجه, عمل البوم instrumentaly حلو بس موسي عمل البوم كلاماتيا مش بنفس مستوي legacy ميكستايب OV. لكنه بلا شك من افضل الاصدارات السنادي.

7/10

No comments:

Post a Comment

الإذاعة المصرية و عقود من التحجر و الفاشية !

كتب و نشر لاول مرة بتاريخ 26/10/2019 مش قادر اتحمل كمية الكره !! شايف قدامي ملايين بيكرهوا المهرجانات من اشد اعماقهم! .. و انا شايف ان ده مم...