Sunday, May 30, 2021

4 اسباب تخلي "ويجز كي ار" من افضل الرابرز في الوطن العربي




١) خلق لغته المميزة

بين البلطجة اللغوية لكردي و MC Amin و بينما يحلق ابيوسف في مخيلته الابداعية. ويجز توصل لـlyrical approach مختلفة، بل خلق لنفسه لغة مميزة. لغة صايعة و شوارعية مابتهددش باكتر ما تقدر تعمله، مش مبالغة ،صادقة مش متكلفة. بنشوفها في "كدا كدا" و "بالسلامة"، melancholic و كئيبة اوقات, بدون تطرف او سوداوية في "ساليني" و "سكرتي". فخور بانتمائه لاسكندرية "سور الميناء" مش باسلوب مزعج زي باتيستوتا ..




من النقط اللي تضاف له انه مش بيفرط من راب "انا ب.. زي الـ.."، ويجز قدر ينفد بجلده من "الزيزية" لكن لسة فيه رابرز ممكن يحشوا التراك كله بالاسلوب المبتذل اللي بيوحيلي بقلة الحيلة الفنية.
 كما ان ويجز بالنسبة لـtrap artists تانيين هو اثري كلماتيا، و هو من الـlyricists المفضلين بالنسبالي.

٢) موهبة صوتية و تحكمات فريدة
ويجز وُهب بقدرة و موهبة صوتية ميزته بين كل المشهد المصري و العربي، من اول دقايق من "تي ان تي" لحد "اسياد البلد" مابيتأخرش انه يبهر جمهوره بتحكماته بصوته المذهلة. بينطلق من ٠ لـ١٠٠، مستغلا طبقة صوته الـhigh-pitched اللي ساعدته يخوض في عدة sub-genres زي ماسمعنا في جزيرة البطل.




٣) جزيرة البطل

كانت الـturnover بالنسبالي، شهادة علي موهبة و جدية ويجز .. فنان مش مجرد one hit wonder. 

و كانت "علي راحتي" و عبقرية دي چي توتي خلق مسار بسيط من snare drum, keyboard loop ؛ عشان ينطلق فيه ويجز بسرعة schumacher و يظهر موهبته الكلامية المثقولة في flow no one can resists. اظهر في التراك -اللي بعتبره من اعظم تراكات الهيبهوب اللي اتعملت في المشهد علي الاطلاق- شخصيته المميزة كما في "الزار" عن طريق اللغة اللي اتكلمنا عليه. و جرب الوان تانية و رام قصر طوله و قلة الخيارات المتاحة الا انه سمعنا فيه (هيبهوب، تراب و الr&b) من ضمن ep كان من افضل الاصدارات السنة اللي فاتت. 2019




٤) بيجرب اصوات كتيرة

و ده السبب ويجز عامل زي القبطان النشيط اللي مابيقدرش يستقر في جزيرة واحدة لوقت طويل، طول الوقت بيجرب اصوات مختلفة و تعاونات مع فنانين و منتجين مختلفين. ده اللي خلي عنده طيف من التراكات، اكتر "نسبيا"، متنوعة و eclectic في الاصوات و الالوان. من اول شكل مزيج للتراب-مهرجان في خربان مع السادات العالمي، الانتاج الـdecent و الـhigh-hats و الدرامز بتاعت dj totti، مزج التراب مع مهرجان ابو تلاتات في اللقطة انتاج وزة منتصر، الصوت الـfuturistic بتاع مولوتوف في بالسلامة، صوت الروك و الالكتريك جيتار في "واحد و عشرين" مقتديا بـKid Cudi و اخيرا اول و انجح تعاون مصري جزائري في اسياد البلد مع SavagePlug.






كل تلك الاسباب مع تلك الـeclecticity تجعل من ويجز اسم فريد في المشهد المصري و دي البداية بس؛ حتي الان يبدو ان ويجز في رحلة صبورة لايجاد صوته المميز انتاجيا، اللي يخليه مش بس فريد بين المشهد السكندري او الدلتا و لكن مميز بين القارات.

و انا مش شايف غير انه محتاج محتاج يخفف singles و يركز علي العلامة المؤثرة بين نفوس اولاد جيله، الmagnum opus، الرمز اللي يخلد اسمه بين الفنانين عالساحة حاليا و اللي لسة هيظهروا ؛تعمل قفزة في عمليتهم الفنية و الـapproach بتاعتهم.


و لحد اللحظة دي ما تيجي .. خمسة علينا

1 comment:

  1. ويجز لو منزلش البوم السنادي هتبقا سنة اقل من المتوسط ليه

    ReplyDelete

الإذاعة المصرية و عقود من التحجر و الفاشية !

كتب و نشر لاول مرة بتاريخ 26/10/2019 مش قادر اتحمل كمية الكره !! شايف قدامي ملايين بيكرهوا المهرجانات من اشد اعماقهم! .. و انا شايف ان ده مم...