Monday, January 25, 2021

روك من الوحيدين للوحيدين ‏.. ‏كيد ‏داكوتا





"كيد داكوتا" هي مشروع روك من من فرد واحد، و هو دارين جاكسون.



وراء الاشجار الطويلة و الانهار و البحيرات الطبيعية يسكن و بيعمل مزيكته لوحده في بلدة منعزلة اسمها بيسون في ولاية ساوث داكوتا - من اقل الولايات من حيث عدد السكان في الغرب الاوسط.

صيف ٩٩ اصدر مع صاحبه القديم -اللي كان ضيف كدرامر-ep من خمس اغاني ، so pretty. سمع الان سبارهوك عضو من فرقة low، الشهيرة بمزيكتها البطيئة اللي بتتخذ طابع حزين.
عجبه و عرض عليه يعيد اصداره من شركة تسجيلاته بنسخة مطولة lp في سنة ٢٠٠٢.


 ارشحلكم البوم i could live in hope لفرقة low


الالبوم فاجأني باسلوبه الفريد في الايندي من حيث الاداء و الانتاج. صحيح هو متأثر جدا بمشهد الايمو الغرب اوسطي لكن بيتفرد عنهم بالمساحة الواسعة و الطول و الانتاج و الهدوء و الاهم لا بيصرخ و لا يعيط. 
ماسمعتش نفس اداء الجيتار كتير يمكن غير بعدها بعشر سنين من البوم shields لـgrizzly bear. الـslides و الاوتار المكتومة و الmulti-layered vocals.

مجموعة من اغاني مطولة بمساحة واسعة نجحت بشكل نادر تخلق الجو السحيق البارد الوحيد تجلت في الاغنية الاخيرة بطول ١٠ دقايق The Overcoat.




دقيقة من الصمت، لا شئ سوي صوت الرياح الا ان تأتي نغمة لطيفة من الكاليمبا. عن يوم من ايام دارين الباردة الوحيدة المعتادة امام المدفئة و بيقرأ رواية the overcoat. بيفكرني بنفس يوم عيد ميلادي ال١٦ اللي قضيته بقرأ رواية the pearl لجون شتاينبك.

كنت بستغرب الناس اللي بتقول انها هتبتدي تقرأ و تسمع مزيكا استغلالا لوقت الحظر - و بشكل مدهش تعالج اكتئابك ؟!!-
طب تعمل ايه لو كان ده العادي بتاعك ؟!

حاجتين ماقدرتش الاقي زيهم في so pretty:

١) الجو البارد، الوحيد و المظلم، تقدر تقول مزيكا " ضلم الاوضة، مدد علي السرير و اشرب سجارة -لو مابتشربهاش متجربش- و تقعد تفتكر كل اللحظات الي حسستك انك زبالة .. اخيييه.

٢) مستوي الغموض حول الفنان و الاصدار بالنسبة لجودته.


Kid Dakota - So Pretty 
2002
Indie Rock, Midwest Emo

4/5

No comments:

Post a Comment

الإذاعة المصرية و عقود من التحجر و الفاشية !

كتب و نشر لاول مرة بتاريخ 26/10/2019 مش قادر اتحمل كمية الكره !! شايف قدامي ملايين بيكرهوا المهرجانات من اشد اعماقهم! .. و انا شايف ان ده مم...