Monday, January 25, 2021

روك من الوحيدين للوحيدين ‏.. ‏كيد ‏داكوتا





"كيد داكوتا" هي مشروع روك من من فرد واحد، و هو دارين جاكسون.



وراء الاشجار الطويلة و الانهار و البحيرات الطبيعية يسكن و بيعمل مزيكته لوحده في بلدة منعزلة اسمها بيسون في ولاية ساوث داكوتا - من اقل الولايات من حيث عدد السكان في الغرب الاوسط.

صيف ٩٩ اصدر مع صاحبه القديم -اللي كان ضيف كدرامر-ep من خمس اغاني ، so pretty. سمع الان سبارهوك عضو من فرقة low، الشهيرة بمزيكتها البطيئة اللي بتتخذ طابع حزين.
عجبه و عرض عليه يعيد اصداره من شركة تسجيلاته بنسخة مطولة lp في سنة ٢٠٠٢.


 ارشحلكم البوم i could live in hope لفرقة low


الالبوم فاجأني باسلوبه الفريد في الايندي من حيث الاداء و الانتاج. صحيح هو متأثر جدا بمشهد الايمو الغرب اوسطي لكن بيتفرد عنهم بالمساحة الواسعة و الطول و الانتاج و الهدوء و الاهم لا بيصرخ و لا يعيط. 
ماسمعتش نفس اداء الجيتار كتير يمكن غير بعدها بعشر سنين من البوم shields لـgrizzly bear. الـslides و الاوتار المكتومة و الmulti-layered vocals.

مجموعة من اغاني مطولة بمساحة واسعة نجحت بشكل نادر تخلق الجو السحيق البارد الوحيد تجلت في الاغنية الاخيرة بطول ١٠ دقايق The Overcoat.




دقيقة من الصمت، لا شئ سوي صوت الرياح الا ان تأتي نغمة لطيفة من الكاليمبا. عن يوم من ايام دارين الباردة الوحيدة المعتادة امام المدفئة و بيقرأ رواية the overcoat. بيفكرني بنفس يوم عيد ميلادي ال١٦ اللي قضيته بقرأ رواية the pearl لجون شتاينبك.

كنت بستغرب الناس اللي بتقول انها هتبتدي تقرأ و تسمع مزيكا استغلالا لوقت الحظر - و بشكل مدهش تعالج اكتئابك ؟!!-
طب تعمل ايه لو كان ده العادي بتاعك ؟!

حاجتين ماقدرتش الاقي زيهم في so pretty:

١) الجو البارد، الوحيد و المظلم، تقدر تقول مزيكا " ضلم الاوضة، مدد علي السرير و اشرب سجارة -لو مابتشربهاش متجربش- و تقعد تفتكر كل اللحظات الي حسستك انك زبالة .. اخيييه.

٢) مستوي الغموض حول الفنان و الاصدار بالنسبة لجودته.


Kid Dakota - So Pretty 
2002
Indie Rock, Midwest Emo

4/5

Wednesday, January 20, 2021

ابيوسف - ١/١




"الاكتئاب هو مرض العصر"
-ستيفن لاردي

و لو العنف و التمرد هما الثيمتان الغالبتان في هيبهوب الثمانينات، فالاكتئاب هو الثيمة الرئيسة في العقد اللي فات.

من سنة ٢٠١٠ و تم اصدار جرعة من الاكتئاب و كراهية النفس زي Taboo لـDenzel Curry و Blond لـFrank Ocean و Igor لـTyler, the creator. و مع تصدر xxxtentacion و lil peep قايمة الـbillboard اتخذ العقد جو ملنخولي كئيب طوال العام.حتي فنانين الهيب-هوب العرب زي سندباد الورد لشب جديد و ١/١ لابيوسف.


بعضهم حاول يعبر عن معاناته بالسخرية زي Dizze Rascal و Danny brown في Atrocity Exhibition. الفكاهة و السخرية كانت علامة ابيوسف في مشهد الهيبهوب المصري، لكن في ٢٠١٨ مش قادر يشيل في صدره اكتر من كده.

"ده الواقع... حاف مايغركش الإستخفاف"

في البوم ١/١، ابيو بيفتح صدره و يحرر كل مشاعره الحبيسة و الكئيبة بكل امانة و صراحة و صدق.و كلما الصدق زاد كلما السواد ازداد غتمة و اريقت كلماته كئابة.

"هنا مش هتلاقي امل"
"إللي جاي أوحش أكيد "
"جوايا سواد أنا حايشه"
"مستني عزرائيل انا و مستعجل"
"لما بيخلص العسل يتبقي سمهم"
بكرهم كلهم كلهم كلهم"
"كنتي فين لما كنت عايز اموت ؟!"
"انا عايز اموت"

جرعة من كراهية النفس self-hatred، اطلاقه لنفسه نفس اللقب عدة مرات "الواد التلم".

"هنسي اني الواد التلم دوا"
جري العمر اللي بيتسرق زي الهوا
ما كانش المفروض اتولد من الاول"



ابيوسف طول عمره بالنسبالي الحالم المبدع صاحب الصور التجريدية الخيالية، محافظ علي الـrhymes بتاعته زي اللي بيمشوا عالحبل من غير ما يقع, و في نفس الوقت تفتح بقك من روعة الصور.

و ده اللي لفتني ليه و خلاني اعيد وجهة نظري في السين ككل من ساعة ديس تراك "اولويز بالاجنحة" و اغنية "سمير قميص" اللي قلت عنه صورة لنعمة الخيال الواسع و احلام اليقظة.


ده الـManic-depressive illness ذهان الهوس الاكتئابي زي ما بتسميه كاي جاميسون في كتابها "عقل غير هادئ"، او الـbipolar affective disorder اضطراب الثنائي القطبي زي ما يعرف عالميا. الاضطراب ده بيظهر بتجلي في اغنية "فين الدوا".

"قالتلي انت بوشين
قلتلها اه
وبكره الاتنين"




"بلاغي نفسي.. البرشام غير متاح
بقابل في المنام أشباح
الإكتئاب ده كفاح
ماظنش بالكلام برتاح
 غرقان بوجه عام.. سباح
انا متناقض"

"هنسي اني الواد التلم دوا
جري العمر اللي بيتسرق زي الهوا
ما كانش المفروض اتولد من الاول
فين الدوا ؟"

الدواء اللي بيدور عليه ابيو قد يكون "الليثيوم" و هو اشهر دواء بيتاخد عشان يقلل من حالات الهياج اللي بيعاني منها، سعيد و مزقطط شايف الحياة علبة الوان او مكروب و كئيب شايف الدنيا سواد.




امل

"إللي جاي أوحش أكيد فا ماببصش لقدام
أنا ببص تحت رجلي عشان دوست علي ألغام
ده بالضبط إللي أنا عايشه
جوايا سواد أنا حايشه"




امل ٢

"لو دلوقتي كان بها
عن ايامي انا في غنا
انا دماغي انا كدا
مش هتلاقي امل هنا"


كاي جاميسون في كتابها an unquiet mind كانت طول الوقت بتتكلم عن ارتباط الاضطراب ده بفنانين و ادباء عظماء عندهم قدرة ابداعية واسعة، انما ابيو عنده قدرة ابداعية خارقة.

بحترم جرأته و صراحته و قراراته الفنية بالتعاون مع زولي المغامر.

اتمني ان "ابيوسف" يكمل في نفس الطريق الجرئ و المجرب, يكسر حواجزإبداع. و يلهم العديدمن القنانين و الشباب.

لكن في نهاية اليوم


الاخصام: ١
ابيوسف: ٢

Monday, January 18, 2021

بحر ابو جريشة ‏و ‏التحفة ‏الفنية "كفاية ‏بعاد"




بحر ابو جريشة دراسة و حالة فنية تستحق اهتمام و تعمق وكلام وقت كبير. لكن النهاردة هركز علي اول شريط و الاقرب لقلبي "كفاية بعاد".



غريب

من قرية قرشة النوبية لكن مختلف عليه اذا كان اتولد في الاسماعيلية و الاسكندرية، لان اهله اتشتتوا كتير بعد تغريب النوبيين في الخمسينات. نقدر نلاحظ الم بحر بسبب الغربة في اغانيه، زي غريب و طال الطريق و كفاية بعاد و دلال الصحاري. رغم كده اهل اسكندرية اعتبروا ابو جريشة بحر تاني عاموا في مشاعره الفياضةو قوة صوته في اول شريطين كفاية بعاد و مقادير، و لقي بحر مابين اهلها الحب و الدفاء من شتاء الغربة.




"مش عايز فلوس، عايز اغني"


بحر اقل ما يقول عنه فنان شغوف .. الشغف.. هي الحاجة اللي ممكن تدينا فنان زيه، لكن الشغف محتاج جرأة!
اشتغل صول في البحرية و كان بياخدها مشي لحد الافراح اللي بيحييها في باكوس، كان ممكن يكتفي بالافراح اللي بيحييها.. يغني اغاني مألفها او اغاني غيره مش فارقة!

لكنه قرر يألف اغانيه و يجيب فرقة و يدفعلهم من فلوس بيته.و الجرأة لها تمنها. الفلوس خلصت و حصلتله ازمة مادية، و هنا نفهم كتير من شخصية بحر, لما قرر يلجأ لحيلة كل شغوف و يروح لصاحب شركة صوت الدلتا و يسمعه و يعرض عليه ينزل اغانيه،و باللي هو عايزه!


رائد البلوز


صوت بحر الشجي و اسلوب غناه المتحرر خلوه فريد و مختلف بس مش غريب بالنسبه لفنانين البلوز الامريكي زي bb king اللي كان عندهم نفس طبقة الصوت الواطية low-pitched و نفس احساس الغربة في دلتا المسيسيبي و الجنوب الامريكي. فيه تشابهات اعمق بكتير بين البلوز و مزيكا ابو جريشة زي abb lyrical structure حيث بيتم تكرار نفس الجملة مرتين.

صادق

"true blues, lyrics are absolutely true. singing about personal experiences. sometimes good sometimes bad. but they didn't lie"

-jimmy duck holmes

بيشترك مع الامريكان الافارقة اهتمامه بالتعبير عن التجربة الفردية مم احاسيس الحزن و الفرح اللي بيولد صدق المشاعر عند الغناء عن الام الغربة و الوحدة و فرحة الحب و التعلق بالامل، بيغلب علي كلمات بحر الشكوي من الم الغربة، الفرق ان مزيكا بحر بتتمتع بايقاع راقص و الات نفخ اكتر و ده اقرب للموسيقي السواحلية، لكن نلاقي الشبه فاضح بين البلوز بتاع شيكاغو في اغنية يا هاجر من حيث الـtoxic trumpet الات النفخ الحادة.





كفاية بعاد

من اجمل الالبومات المفضلة بالنسبة لأي شخص اوقات بيبقي لأن الفنان بيشارك المستمع نفس الاحاسيس و الافكار و المشاكل يحس باللي بيحس بيه المستمع، في ايام مش هي احسن ايامه. الطابع الحزين لاغاني بحر ممكن تكون اجمل ايد تواسي و تدفي قلب المهموم. بكلمات بسيطة شديدة علي القلب.
كلمات علي عبد الخالق لمسوا قُليبي -باللهجة النوبية- في اغنية طال الطريق اللي كنت بسمعها في وقت ماشفتش صحابي ٣ اشهر.





طال الطريق يا قلبي طال
ولا فيه رفيق و لا طيف خيال
و بديت اسير
زي الاسير

ارحل بعيد من غير حبيب
يا قلبي ليه ؟! امرك عجيب!
دربك طويل تمشيه وحيد
من غربتك و عذاب شديد
و لليل سهران تبكي الهموم

الليل يطول قمرك يغيب
و تعيش حزين بين الدروب
فاتك حبيبك تشكي بالهموم
مهما حصل برضك عنيد

ترضي بالعذاب
بُعد الصحاب



او لما بيخاطب قلبه كأنه بيوجهله نصايح في قلبي العطوف





ياقلبي العطوف
لف الدنيا شوف
لف و شوف حبيبك
من بين الالوف
اخاف لتوه يا قلبي
و تقول الظروف

مشتاق للجنان و الزهرة الندي
حبيب و معاه حبيبه
و احنا امتي هنبتدي ؟

لف و دور تلاقي
حبيب مخلص يحبك
يكون عالعهد باقي
من سحره و جماله
تصقفله الايادي



غير الالحان الجميلة و التوزيع العبقري و شاعرية الكلمات و الصوت غير المتكلف. لكن المميز في شريط كفاية بعاد، علي عكس -الاسطورة بلاشك- احمد منيب و مزيكته المولدة بالكمبيوتر و الـmulti-layerd vocals و ان الالبوم المسجل علي طريقة الtracks، شريط كفاية بعاد اتسجل one-take في ليلة واحدة جمع العازفين و سجلوها في استديوهات صوت الدلتا. مزيكا اكوستيك و اداء حي ١٠٠٪ المزيكا طالعة من القلب من غير ولا لمسة تلاعب بالتكنولوجيا الحديثة و المتوفرة ساعتها.

صوت الدلتا و صاحبها نصيف قزمان اللي يبقي اول واحد ينتج لعمرو دياب، بحر -بطريقة مباشرة او لا- ساعد في غني الاولاني و شهرة التاني، لان اغنية "ماله ماله" بتاعت ابو جريشة كانت في اول شريط لعمرو دياب.


بحر ابو جريشة - ماله ماله




عمرو دياب - ماله ماله



علي كوبانا

رغم لون بشرته و سلمه الخماسي بحر ابو جريشة ما كانش متعصب لهوية واحدة في مزيكته، علي عكس حسن الجزولي او حمزة علاء الدين اللي اكتفوا بالغناء بالايقاعات و اللغة النوبية بس. بفضل فرقة علي كوبان نقدر نسمع في شرايط بحر خصوصا بعد كفاية بعاد، دف نوبي، طبلة، الات نفخ، الات وترية، عود، اكورديون علي مقامات و الوان شرقية مختلفة و جيتار عبقري في اول اغنية كفاية بعاد.




اولي تسجيلات فرقة علي كوبانا "من النوبة الي القاهرة" تحتوي علي اغاني افراح نوبية



فلفل فون.. ايه الاسم ابن المتـ***ة ده ؟!

و انا بكلم صاحب محل سونو ستور في جليم و بسأله علي شرايط لبحر، قالي "والله ما عندي روح اسأل عند فلفل في محطة الرمل" قلتله "فلفل احا ايه الاسم ده؟!", ضحك و قالي "ده اسم الشركة اللي بتبيعهم باين؟".

اكتشفت بعدين لما سألت ان فلفل فون هي اسم شركة التسجيل اللي انتجت لبحر اخر شريطين .. كانوا وحشين فشخ و مش في قيمة ابو جريشة.


علي فين يا قمر ؟!
ده بعادك علمني السهر

القمر بيطلع في الليل في هدوء وسط النجوم، ينشر نوره في الضلمة، يواسينا في الليالي الوحيدة. و زي ما بيطلع بهدوء بيخفت في هدوء. في سنة ١٩٩٥ غاب عنا قمر سابنا نتوه في السكة بس سابلنا اغانيه الجياشة ترافقنا لو تهنا.





الإذاعة المصرية و عقود من التحجر و الفاشية !

كتب و نشر لاول مرة بتاريخ 26/10/2019 مش قادر اتحمل كمية الكره !! شايف قدامي ملايين بيكرهوا المهرجانات من اشد اعماقهم! .. و انا شايف ان ده مم...